TFK – Panel dyskusyjny – Wolność w teatrze
W tym roku festiwalowi książki towarzyszy hasło Wolność wraz z nim idea odkrywania różnych aspektów motywu wolności, spojrzenie na temat z wielu perspektyw. Jedną z nich jest niewątpliwie perspektywa teatru. Medium, dla którego twórczość literacka jest swoistym budulcem. Fundamentem, na którym powstaje spektakl. Panel zapowiada się nieprzewidywalnie. W jakim kierunku podąży i jakie ramy zakreśli, pozostanie w gestii gości zaproszonych do udziału w dyskusji, którzy będą reprezentowali różne profesje i funkcje: Anna Augustynowicz – reżyserka, dyrektorka artystyczna Teatru Współczesnego w Szczecinie, Artur Pałyga – dramaturg, Paweł Paszta – reżyser, dyrektor artystyczny Teatru W. Horzycy. Moderatorem będzie dziennikarz, krytyk teatralny – Jacek Wakar.
Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz Programu Drugiego Polskiego Radia. Stały współpracownik TVP Kultura, portalu Onet.pl oraz miesięcznika Teatr. Juror wielu krajowych i międzynarodowych festiwali teatralnych oraz Warszawskiej Premiery Literackiej. Mieszka w Warszawie.
Anna Augustynowicz – absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 roku inscenizacją sztuki Marka Koterskiego Życie wewnętrzne w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyserowała m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Zrealizowała cztery spektakle dla Teatru Telewizji. Swój repertuar opiera przede wszystkim na współczesnej dramaturgii polskiej i zachodniej, chętnie sięga po teksty nowatorskie, burzące stereotypy zarówno w sferze myśli, jak i języka, przygotowując ich prapremiery. Spektakle Anny Augustynowicz, choć nierzadko budzą kontrowersje, spotykają się z dużym uznaniem krytyków i publiczności, co potwierdzają liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach teatralnych. Reżyserka jest laureatką Paszportu Polityki (1998) za „przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki oraz za kształt artystyczny szczecińskiego Teatru Współczesnego”. W 2014 otrzymała nagrodę im. Zygmunta Hübnera Człowiek Teatru – prestiżowe wyróżnienie dla wybitnych twórców teatralnych, którzy tworzą teatr artystyczny w duchu myśli obywatelskiej, przyczyniając się do jego rozwoju.
Paweł Paszta – reżyser i pedagog, absolwent Politechniki Warszawskiej, reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2017 dyrektor artystyczny Teatru W. Horzycy. Reżyserował m.in w Teatrze Norwida w Jeleniej Górze, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, a także wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Do spektaklu Opowiadania nie tylko dla dzieci napisał własną muzykę na wiolonczelę. W 2016 roku ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy.
Poza pracą reżyserską, literacką i drobnymi zadaniami kompozytorskimi jest instruktorem dramy i pracuje z młodzieżą jako pedagog teatru. Prowadzi autorskie zajęcia teatralne na Wydziale Wokalnym w Szkole Muzycznej przy ul. Miodowej w Warszawie. Pracuje także jako asystent na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie przy zajęciach z seminarium reżyserskiego i w ramach tzw. Instytutu Opery.
Artur Pałyga – dramaturg, scenarzysta, pisarz, poeta, dziennikarz i pedagog. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim i wychowania muzycznego w Studium Nauczycielskim w Bielsku-Białej. Autor kilkudziesięciu sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. Autor bloga, licznych reportaży, publikowanych m.in. w Rzeczypospolitej, Tygodniku Powszechnym, Gazecie Wyborczej, Odrze. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni (Żyd , Wszystkie rodzaje śmierci ). Sztuki Ostatni taki ojciec i Nieskończona historia zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Spotkanie zorganizowane przy współpracy z Teatrem im. Wilama Horzycy