Artus Short Film Festiwal 2024 | Niedziela

Kiedy

10.03.2024
niedziela | godz. 11:00

Gdzie

Dwór Artusa
Wydarzenie archiwalne
Karnet na cały festiwal - 50 zł (bez warsztatów) | Bilet na pasmo filmowe - 10 zł | Wystawa i spotkania - wstęp wolny
Artykuł dostępny w audiodeskrypcji

Artus Short Film Festival to cztery inspirujące dni z krótkimi metrażami w rolach głównych! Wśród licznych wydarzeń znajdziecie: filmowe bloki tematyczne, spotkania z uznanymi twórczyniami i twórcami, wystawę plakatów filmowych, a także warsztaty dla najmłodszych adeptów kina!

Niedziela 10 marca
godzina jedenasta Kino Rudaczek – Pokaz filmów krótkometrażowych dla dzieci oraz warsztaty „Światło i kadr” | Filia Dom Muz, Okólna 169
godzina piętnasta Poeci ekranu / 119 minut
Labirynt – reż. Jan Lenica, Polska 1963
Głęboko symboliczna opowieść o antyutopijnym przesłaniu. Animacja skupia się na dwóch głównych wątkach: wizji totalitarnej rzeczywistości miasta-labiryntu oraz dążeniu jednostki do wolności. W filmie zostały wykorzystane techniki wycinanki i kolażu.
Nowy Janko Muzykant – reż. Jan Lenica, Polska 1960
Futurystyczna wieś ze zmechanizowanymi zwierzętami. Nad Jankiem Muzykantem unoszą się traktory oraz złoty deszcz dukatów. Młody grajek pragnąc wykonać „Życzenie” Chopina zmaga się z uciążliwym chłopem z widłami.
Czerwone i czarne – reż. Witold Giersz, Polska 1964
Animacja wykonana w technice malowania na taśmie, ukazująca humorystyczną walkę torreadora z bykiem. Film zaskakuje nie tylko znakomitą wizualnością, ale także nowatorskimi rozwiązaniami realizacyjnymi. W ostatnich scenach na ekranie pojawia się sam twórca, który wchodzi w żywą interakcję z animowanymi przez siebie postaciami.
Stary kowboj – reż. Witold Giersz, Polska 1973
Stary kowboj przemierza bezkresną prerię na swym wiernym rumaku. Nagły atak ze strony uzbrojonych Meksykanów oraz napotkanie szeryfa, zmuszają jeźdźca do błyskawicznych reakcji. Seria zdarzeń sprawia, że w mężczyźnie odżywają dawne wspomnienia.
Koń – reż. Witold Giersz, Polska 1967
Mężczyzna podejmuje próbę ujarzmienia dzikiego konia. Rumak – symbol nieposkromionej natury, stawia opór i nie ulega działaniom człowieka. Film zrealizowany w technice olejnej, zdobywca licznych nagród, w tym Złotego Lajkonika w 1967 roku za „szczególnie interesujące rozwiązania plastyczne”.
Dom – reż. Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Polska 1958
Ciąg surrealistycznych scen z udziałem ludzi i przedmiotów, rozgrywających się w starej kamienicy. Produkcja, jako jedna z pierwszych w Polsce i na świecie, zerwała z baśniową formułą filmu animowanego. W obrazie możemy odnaleźć echa francuskiej awangardy lat dwudziestych XX wieku.
Jak działa jamniczek – reż. Julian Antonisz, Polska 1971
Groteskowy wykład na temat budowy anatomicznej tytułowego jamniczka. Narratorką animacji jest pensjonariuszka krakowskiego domu starców, która z pewnymi trudnościami i kresowym akcentem, odczytuje treść dziwacznego manifestu. Animacja została zrealizowana w technikach non-camera, czyli bez użycia kamery.
Łagodna – reż. Piotr Dumała, Polska 1985
Animacja oparta na opowiadaniu Fiodora Dostojewskiego. Przemocowy mąż doprowadza małżonkę do podjęcia drastycznych kroków. Wykorzystana w produkcji technika malarska oraz muzyka Zygmunta Koniecznego podkreślają wymowę filmu, będącego symbolicznym studium emocji.
Franz Kafka – reż. Piotr Dumała, Polska 1991
Biograficzny film animowany wykonany w technice płyt gipsowych. Celem reżysera było wykreowanie „krajobrazu psychicznego Kafki i jego przemian”, między innymi za pomocą materiałów archiwalnych. Wychodząc z założenia, że bohater jest „piekielnie realistyczny”, twórca tak właśnie go prezentuje – wywołuje jego ducha nie idąc w stronę fantastyki.
Niestety – reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2004
Szczęśliwa i zgodna para aniołów-staruszków równolegle śni o swej młodości. Identyczne historie ich długiego, wspólnego życia zaczynają się rozwarstwiać. Czym przywita ich świt? Obrazowi towarzyszy oniryczna muzyka autorstwa Tomasz Stańki.
Sztuka spadania – reż. Tomek Bagiński, Polska 2004
Nasycona gorzkim, czarnym humorem animacja studia Platige Image. Zasłużeni oficerowie, którzy w wyniku służby tracą rozum i kontakt z rzeczywistością, zostają wysłani do zapomnianej bazy wojskowej. Na wyspie pośrodku oceanu mogą pielęgnować swoje dziwactwa, a ich zainteresowania nabierają makabrycznego charakteru.

godzina siedemnasta Kino od kuchni – spotkanie z Marią Sadowską
godzina osiemnasta Oscarowe Shorty 2024 / 192 minuty
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
Niezłomny – reż. Samuel Caron, Vincent René-Lortie, Kanada 2022
Czerwony, biały, niebieski – reż. Sara McFarlane, Nazrin Choudhur, USA 2023
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara – reż. Wes Anderson, USA 2023
Później – reż. Misan Harriman, Nicky Bentham, Wielka Brytania 2023
Kawaler szczęścia – reż. Christian Norlyk, Lasse Lyskjær Noer, Dania 2022
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
List do świni – reż. Amit Gicelter, Tal Kantor, Izrael, Francja 2022
Nasz mundurek – reż. Yegane Moghaddam, Iran 2023
KONIEC WOJNY! Historia inspirowana muzyką Johna Lennona i Yoko Ono
reż. Dave Mullins, Brad Booker, USA 2023
95 zmysłów – reż. Jerusha Hess, Jared Hess, USA 2023
Pachydermia – reż. Marc Rius, Stephanie Clement, Francja 2022

Wystawa - wstęp wolny
Karnet na cały festiwal - 50 zł (bez warsztatów)
Bilet na pasmo filmowe - 10 zł
Mecenasem Artus Short Film Festiwalu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.

Niedziela 10 marca

11:00 Kino Rudaczek – Pokaz filmów krótkometrażowych dla dzieci oraz warsztaty „Światło i kadr” | Okólna 169 | bilety
15:00 Poeci ekranu / 119 minut | bilety/karnety

  • Labirynt – reż. Jan Lenica, Polska 1963
    Głęboko symboliczna opowieść o antyutopijnym przesłaniu. Animacja skupia się na dwóch głównych wątkach: wizji totalitarnej rzeczywistości miasta-labiryntu oraz dążeniu jednostki do wolności. W filmie zostały wykorzystane techniki wycinanki i kolażu.
  • Nowy Janko Muzykant – reż. Jan Lenica, Polska 1960
    Futurystyczna wieś ze zmechanizowanymi zwierzętami. Nad Jankiem Muzykantem unoszą się traktory oraz złoty deszcz dukatów. Młody grajek pragnąc wykonać „Życzenie” Chopina zmaga się z uciążliwym chłopem z widłami.
  • Czerwone i czarne – reż. Witold Giersz, Polska 1964
    Animacja wykonana w technice malowania na taśmie, ukazująca humorystyczną walkę torreadora z bykiem. Film zaskakuje nie tylko znakomitą wizualnością, ale także nowatorskimi rozwiązaniami realizacyjnymi. W ostatnich scenach na ekranie pojawia się sam twórca, który wchodzi w żywą interakcję z animowanymi przez siebie postaciami.
  • Stary kowboj – reż. Witold Giersz, Polska 1973
    Stary kowboj przemierza bezkresną prerię na swym wiernym rumaku. Nagły atak ze strony uzbrojonych Meksykanów oraz napotkanie szeryfa, zmuszają jeźdźca do błyskawicznych reakcji. Seria zdarzeń sprawia, że w mężczyźnie odżywają dawne wspomnienia.
  • Koń – reż. Witold Giersz, Polska 1967
    Mężczyzna podejmuje próbę ujarzmienia dzikiego konia. Rumak – symbol nieposkromionej natury, stawia opór i nie ulega działaniom człowieka. Film zrealizowany w technice olejnej, zdobywca licznych nagród, w tym Złotego Lajkonika w 1967 roku za „szczególnie interesujące rozwiązania plastyczne”.
  • Dom – reż. Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Polska 1958
    Ciąg surrealistycznych scen z udziałem ludzi i przedmiotów, rozgrywających się w starej kamienicy. Produkcja, jako jedna z pierwszych w Polsce i na świecie, zerwała z baśniową formułą filmu animowanego. W obrazie możemy odnaleźć echa francuskiej awangardy lat dwudziestych XX wieku.
  • Jak działa jamniczek – reż. Julian Antonisz, Polska 1971
    Groteskowy wykład na temat budowy anatomicznej tytułowego jamniczka. Narratorką animacji jest pensjonariuszka krakowskiego domu starców, która z pewnymi trudnościami i kresowym akcentem, odczytuje treść dziwacznego manifestu. Animacja została zrealizowana w technikach non-camera, czyli bez użycia kamery.
  • Łagodna – reż. Piotr Dumała, Polska 1985
    Animacja oparta na opowiadaniu Fiodora Dostojewskiego. Przemocowy mąż doprowadza małżonkę do podjęcia drastycznych kroków. Wykorzystana w produkcji technika malarska oraz muzyka Zygmunta Koniecznego podkreślają wymowę filmu, będącego symbolicznym studium emocji.
  • Franz Kafka – reż. Piotr Dumała, Polska 1991
    Biograficzny film animowany wykonany w technice płyt gipsowych. Celem reżysera było wykreowanie „krajobrazu psychicznego Kafki i jego przemian”, między innymi za pomocą materiałów archiwalnych. Wychodząc z założenia, że bohater jest „piekielnie realistyczny”, twórca tak właśnie go prezentuje wywołuje jego ducha nie idąc w stronę fantastyki.
  • Niestety – reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2004
    Szczęśliwa i zgodna para aniołów-staruszków równolegle śni o swej młodości. Identyczne historie ich długiego, wspólnego życia zaczynają się rozwarstwiać. Czym przywita ich świt? Obrazowi towarzyszy oniryczna muzyka autorstwa Tomasz Stańki.
  • Sztuka spadania – reż. Tomek Bagiński, Polska 2004
    Nasycona gorzkim, czarnym humorem animacja studia Platige Image. Zasłużeni oficerowie, którzy w wyniku służby tracą rozum i kontakt z rzeczywistością, zostają wysłani do zapomnianej bazy wojskowej. Na wyspie pośrodku oceanu mogą pielęgnować swoje dziwactwa, a ich zainteresowania nabierają makabrycznego charakteru.

17:00 Kino od kuchni – spotkanie z Marią Sadowską | wstęp wolny
18:00 Oscarowe Shorty 2024 / 192 minuty | bilety/karnety

  • Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
    Niezłomny – reż. Samuel Caron, Vincent René-Lortie, Kanada 2022
    Czerwony, biały, niebieski – reż. Sara McFarlane, Nazrin Choudhur, USA 2023
    Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara – reż. Wes Anderson, USA 2023
    Później – reż. Misan Harriman, Nicky Bentham, Wielka Brytania 2023
    Kawaler szczęścia – reż. Christian Norlyk, Lasse Lyskjær Noer, Dania 2022
  • Najlepszy krótkometrażowy film animowany
    List do świni – reż. Amit Gicelter, Tal Kantor, Izrael, Francja 2022
    Nasz mundurek – reż. Yegane Moghaddam, Iran 2023
    KONIEC WOJNY! Historia inspirowana muzyką Johna Lennona i Yoko Ono
    reż. Dave Mullins, Brad Booker, USA 2023
    95 zmysłów – reż. Jerusha Hess, Jared Hess, USA 2023
    Pachydermia – reż. Marc Rius, Stephanie Clement, Francja 2022

Wystawa i spotkania – wstęp wolny
Karnet na cały festiwal – 50 zł (bez warsztatów)
Bilet na pasmo filmowe – 10 zł

Mecenasem Artus Short Film Festiwalu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
belka z logotypami mecenasów i partnerów