Zohar Fresco Quartet – Tof Miriam – koncert

Kiedy

27.10.2016
czwartek | godz. 17:00

Gdzie

Sala Wielka

Bilety

45zł / normalny
40zł / ulgowy
Nieodebrane rezerwacje - wyprzedawane od 24 października (poniedziałek) od godz. 12:00!
Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu: Artus Festival

Zohar Fresco jest jednym z najbardziej znanych perkusjonalistów na świecie, artystą dość dobrze znanym polskiej publiczności, przede wszystkim jako uczestnik projektów Leszka Możdżera, członek jazzowego trio Możdżer Danielsson Fresco. Tym razem wraz z formacją Zohar Fresco Quartet przedstawi swój autorski album.

Zohar Fresco Quartet jesienią odwiedzi Polskę. Ten koncert to jeden z międzynarodowych akcentów w programie Forte Artus Festival 2016. Prezentują muzykę, która jest dedykowana bębnowi ramowemu, zwanemu po hebrajsku Tof Miriam – który jest wśród najbardziej starożytnych instrumentów świata. Fresco rozwija unikalny muzyczny dialekt bębna ramowego i redefiniuje swój styl grania, charakteryzujący się oryginalną techniką palców, notacją i językiem bębnów zwanym manegina. Przywraca bębnom ramowym pierwsze miejsce na scenie, prezentując bogactwo ich dźwięków i ekspresyjność.

Koncert jest swoistą prezentacją historii bębnów ramowych oraz starożytnej kultury. Przedstawia różne formy gry. Na program składają się autorskie kompozycje lidera formacji zainspirowane przez starożytny Tof Miriam, takie jak m.in. znane polskiej publiczności w jazzowych interpretacjach z płyty Możdżer Danielsson Fresco: Polska, Chai Peiomt oraz Shavuot.

Wystąpią:

  • Zohar Fresco – perkusjonalia, śpiew
  • Tomer Bar – fortepian
  • Mark Moshayev – perkusja
  • Christos Barabas – ney, śpiew

Świetny zespół, jeden z najlepszych jakie w życiu słyszałem.

Leszek Możdżer

Fresco wygrywa niesamowite frazy o złożonych i skomplikowanych rytmach, często w nieregularnym metrum. Ciekawie wykorzystuje swój głos, który nie tylko służy do śpiewania tematów w języku hebrajskim, ale także podkreśla dynamicznymi sylabami struktury rytmiczne, co przypomina hinduskie ragi (…) Dominują fragmenty etniczne o bliskowschodnim rodowodzie, gdzie rytm jest najważniejszym składnikiem. Nie brakuje też elementów improwizacji jazzowej (głównie w partiach fortepianu) i wątków lirycznych.

Zbigniew Wrombel

Wydarzenie współfinansowane w ramach projektu: „Kujawsko-Pomorskie – rozwój poprzez kulturę 2016”